16 februari 2013

Plättar i torn


Min lille kejsare älskar plättar. Han äter dem varma. Kalla. Med sylt. Med socker. Eller bara som de är. Till frukost (om man får). Till lunch. Till middag. Gärna till mellis. Och därimellan. Och visst är det gott så in i norden. Jag håller med. Vi har ett superrecept på äggfria pannkakor och plättar som jag tänkte dela med mig av nu (jag vet att jag har några läsare som har allergibarn precis som jag!).

Kejsarens pannkakssmet!

4 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
4 dl sojamjölk (Jag brukar använda Carlshamns)
3,5 dl iskallt vatten

Gör så här!
Blanda alla torra ingredienser i en stor skål. Tillsätt sojamjölken och sist vattnet. Vispa till en jämn fin smet. Låt stå minst en halvtimme innan gräddning. Stek på ganska hög värme i riktigt smör. 

Mums!

Kram Jes ♥

6 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Hej fina Jes,

Åh vilken vacker bild..! ��

Tur att det finns varianter så att alla kan njuta av goda plättar. Jag kör utan vetemjöl (använder annat mjöl i stället) och de blir oxå goda :))

Kram vännen, ha en riktigt fin helg!
Mia

Anonym sa...

Mumsigt värre!

Jättefin bild Jes! /Erica

Hanna sa...

mums
Ha en fin dag!
Kram
Hanna

Mamma C sa...

Plättar är mums så jag förstår lille Kjesaren. Tack för receptet.
Kram Mamma C

dammråttor och rabarber sa...

Så gott, så gott!
kram Lisa

Stenmur & Gärdsgård sa...

Åh så gott det där såg ut... du fångar då och läskar en så där som bara du kan :-)

Du det där med att klicka hem på nätet lät ju inte så tokigt, går det här också..,. får gå in och kika för jag avskyr att gå och handla men vill heller inte ha Linas matkasse utan vill välja själv.

Ta hand om dig!
Kram Malin

JESSICA FOTOGRAF ©

JESSICA FOTOGRAF ©
PORTFOLIO