17 januari 2013

Ugnsbakat


Jag förbereder mig för en härlig tjejmiddag här i morgon. Eller. Jag skulle ha förberett för en härlig tjejmiddag här i morgon. Istället har jag och min bättre hälft lekt Fawlty Towers. Bokstavligen och ofrivilligt. Och utan John Cleese's funny walk. Vår ugn (som numera går under det kanske inte så smickrande öknamnet ugnsjäveln) har nämligen bara bestämt sig för att sluta fungera normalt, lämpligt nog så här dagen före en middagsbjudning. Termostaten är trasig och temperaturen skenar likt en Ferrari Dino på Autobahn, från 0 till 250 på 3 sekunder typ. Det blir bastu. Och sedan går brandlarmet. I princip.

Så.

Idag har M köpte en ny ugn (hur jäkla kul är det att impulsshoppa en inbyggnadsugn liksom? Nä. Precis.). Men den nya ugnen passade perfekt. Nästintill på 1 cm där keramikhällen inte riktigt blev kompis med den kromfärgade nykomlingen. En väldigt viktig centimeter.  För att göra en ugnsbakad historia kort så har M helt enkelt burit ut den gamla och burit in den nya. Och burit ut den nya samt burit in den gamla. Igen.

Ja ni fattar.

Hur sugna tror ni mina gäster är på kallskuret vid halvsjurycket en fredagkväll i mitten av en isande kall januari?

Nä precis.

Pang i bygget.

Och fram med rödvinet.

I morgon åker jag till min fina mamma och lagar mat. I ugn.

Kram Jes ♥

7 kommentarer:

Grodmamman sa...

Fy, vad tråkigt!:( Impulsshoppa vitvaror är ju aldrig kul.
Hoppas att det löser sig för dig och att ni får en mycket trevlig kväll!:)
Kram

Anonym sa...

Ugnsjävel...!!! Mycket rödvin och lite silly walks på det så kommer ni få en fantastisk fredagskväll ändå!

(Och din bättre hälft löser säkert detta på ett litet kick, kanske i samma veva som golvet? ;-)

Massa kramar och trevlig helg!

/Malin

Johanna / Fru form o fix sa...

Men visst är det typsiskt! Och så tråkigt. Vi håller tummarna på vår gamla spis ett tag till, ekonomin tillåter inget byte trots att det verkligen skulle behövas då bara två plattor funkar som de ska och ugnen inte riktigt levererar lika tjusigt som i recepten ;-) Ha en trevlig kväll!

lina form sa...

Men oj! Maximal otur :)

Fin helg!
Kram Lina

Annas skattkammare sa...

Fy vad tråkigt när saker ska krångla!! Hoppas middagen blir bra ändå, tänk på att det är sällskapet och umgänget som gör det, gästerna blir nog lika nöjda över hämtpizza. :)
Trevlig helg fina du!
Kram Anna

Huset på Backavägen sa...

Håller med Anna, sällskapet gör susen åsså lite rödvin på det! Om ett tag när du läser din fantastiska berättelse om denna ugnsjävel kommer ni att skratta åt det. Trevlig kväll och helg! Jag är helt övertygad att det blir så.
Anki

Anna sa...

Huvva, vad trist! Det är så typiskt!
Vackra ranuklern på bilden!
Kramen!

JESSICA FOTOGRAF ©

JESSICA FOTOGRAF ©
PORTFOLIO