25 november 2012

Saffransöndag!



Jamen det blev visst lite lussekatter i alla fall. Underbart med den milda doften av saffran i hela huset och den gyllengula tonen av bröd på hela köksbordet. Väldigt gott blev det. Och snart finns det nog inte en enda kvar :).

Kram Jes ♥

Uppdatering!

Så klart ni ska få receptet på lussekatterna!

Kommer här:

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
2 påsar (totalt 1 gram) saffran
2 dl socker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Till pensling och garnering: ägg (fast vi gör äggfritt med smält smör istället) samt russin!

Gör så här!

Sätt ugnen på ca 220 grader.

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att det löser sig! Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta till en fin deg. Jäs den i ca 1 timme.

Arbeta sedan degen på mjölat bakbord. Baka ut lussekatter eller bullar. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa ca 20-30 min. Pensla brödet med uppvispat ägg eller som vi då, smält smör. Nita dit russin och baka dem i ca 5-10 min beroende på ugn!

Lycka till!




8 kommentarer:

Grodmamman sa...

Det som är så gott med lussekatter! Här är det bara jag som tycker om dem så jag brukar bara göra en liten sats.
Kram

Mamma C sa...

Varma lussekatter och ett glas kall mjölf är ju inte fel alls.
Kram Mamma C

Johanna / Fru form o fix sa...

Det luktar saffran i vårt hus idag också :-) Fina lyktor i inlägget innan! Roligt att fynda.

Annas skattkammare sa...

Mmmm va gott!!
Kram Anna

mitt liv som jag sa...

Älskar att baka lussekatter, det bästa baket på året :). Och doften det luktar ju bara så gott! Kram Jennifer

Anonym sa...

Hej på dig!

Mitt namn är Anna, jag kommer från Tyskland och jag älskar att vandra lite rund (i smyg...) på din fina blogg ;-)
Dina lussekatter ser helt underbara ut.
Jag har alltid velat ha ett recept som verkligen fungerar, men hittar inget som passar här i Tyskland. Tror du att du kan skriva ned ditt recept och skicka det via mail (anna8686@hotmail.de)? Det skulle vara jättesnällt!

Jag önskar dig och din lilla familj en underbar advent!
Anna :-)

Jes/Vita villa vila sa...

Hej Anna, jag har mailat dig!
Så klart du ska få receptet på lussekatterna!

Kommer även här:

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
2 påsar (totalt 1 gram) saffran
2 dl socker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Till pensling och garnering: ägg (fast vi gör äggfritt med smält smör istället) samt russin!

Gör så här!

Sätt ugnen på ca 220 grader.

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att det löser sig! Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta till en fin deg. Jäs den i ca 1 timme.

Arbeta sedan degen på mjölat bakbord. Baka ut lussekatter eller bullar. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa ca 20-30 min. Pensla brödet med uppvispat ägg eller som vi då, smält smör. Nita dit russin och baka dem i ca 5-10 min beroende på ugn!

Lycka till!

Kram Jes

Anonym sa...

Tack så mycket för receptet!!
De blev jättegoda :)
Kram Anna

JESSICA FOTOGRAF ©

JESSICA FOTOGRAF ©
PORTFOLIO